Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Miejscu Piastowym

O wymowie wadliwej można mówić wtedy, gdy różni się ona od wymowy będącej w powszechnym użyciu. Należy odróżnić wady wymowy od nieukończonego rozwoju mowy. Nieukończony rozwój mowy charakteryzuje się wymową właściwą dla wcześniejszych okresów życia dziecka.

W przypadku nieukończonego rozwoju mowy może nastąpić (oczywiście nie w każdym przypadku) samoistna poprawa wymowy, natomiast w przypadku wady wymowy nie można na to liczyć i konieczna jest interwencja logopedy. Im wcześniej ona nastąpi, tym skuteczniejsza jest terapia logopedyczna.

Do najczęściej występujących wad wymowy u dzieci poniżej 6-7 roku życia, wymagających interwencji logopedy, zaliczamy zniekształcenia brzmienia głosek, w wyniku czego powstają dźwięki o nieprzyjemnym brzmieniu, a sposób ich wypowiadania jest nieestetyczny.

Seplenienie dotyczy nieprawidłowego wypowiadania głosek: s, z, c, dz ; ś, ź, ć, dź ; sz, rz, cz, dż. Należy niezwłocznie zgłosić się do logopedy, jeżeli zauważymy, że w czasie mówienia:

  • język wsuwa się między zęby;
  • język układa się niesymetrycznie i wypowiedzi towarzyszy nieprzyjemne brzmienie;
  • głoski w/w wymawiane są wargami wysuniętymi do przodu, jak przy dmuchaniu.

Reranie dotyczy nieprawidłowego wypowiadania głoski r. Należy zgłosić się do logopedy, jeżeli zauważymy, że w czasie mówienia tej głoski drga języczek (charakterystyczne francuskie brzmienie), drgają policzki lub wargi.

Mowa bezdźwięczna polega na wymawianiu przez dziecko głosek dźwięcznych bezdźwięcznie, np.: dziecko zamiast butelka mówi putelka; zamiast domy - tomy; zamiast bada - pada, zamiast koza - kosa itp.

Natomiast wszelkie zastępowanie głosek trudniejszych do wymówienia głoskami łatwiejszymi, np.: sanki - sianki: szkoła - skoła; rak - lak; ryby - lyby, będące przejawem nieukończonego rozwoju mowy, nie traktujemy jako wady wymowy. Tego typu wymowa, tzw. dziecięca, jest powodem do niepokoju i podjęcia terapii, gdy dziecko ukończyło 7 lat i jest u progu szkoły. Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wszystkie głoski wymawiać prawidłowo. Jeśli dzieje się inaczej, dziecko może mieć kłopoty w nauce szkolnej, w pisaniu i czytaniu.


Opracowała
mgr Ewa Wnęk - neurologopeda

 

Literatura:

  • E Spałek, C. Piechowicz-Kułakowska: Jak pomóc dziecku z wadą wymowy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.
  • K. Kozłowska: Pomagajmy dzieciom z zaburzeniami mowy. Wydawnictwo Pedagogiczne, ZNP, Kielce 1996.
  • T. Zaleski: Opóźniony rozwój mowy. PZWL, W-wa 1992.
  • B. Sawa: Dzieci z zaburzeniami mowy. WSiP, W-wa 1990.
Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony. Sam możesz zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.