Cel główny:

Reintegracja uczniów w klasie. Budowanie wzajemnego zaufania i otwartości. Wyłonienie wizji "idealnej klasy".

 

Zadania:

Prowadzący:

  • zna stopień integracji klasy po powrocie do nauki stacjonarnej i panującą w niej atmosferę;
  • zna obszary, na które warto zwrócić uwagę w dalszej pracy z klasą.

Uczeń:

  • lepiej zna swoich kolegów;
  • ma większe poczucie bezpieczeństwa jako członek w klasie;
  • potrafi nazwać wartości, które są ważne z punktu widzenia grupy.

 

Czas trwania: 2 x 45 minut

 

Metody i sposoby realizacji:

Miniwykład, burza mózgów, dyskusja, praca w małych grupach.

 

Materiały pomocnicze:

Kartki papieru, długopisy, duży arkusz papieru, pisaki.

 

Przebieg zajęć:

  1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć, zawiera z uczniami kontrakt (np. nie przerywamy sobie, jesteśmy dla siebie życzliwi, nie oceniamy innych).
  2. Ćwiczenie "Chciałbym przedstawić…" - uczniowie w parach wypowiadają się na temat tego, co chcieliby, aby klasa o nim wiedziała. Następnie na forum każdy przedstawia swojego rozmówcę.
  3. Ćwiczenie "Karta danych osobowych" - uczniowie na kartkach wpisują sposób spędzania wolnego czasu, ulubiony kolor, potrawę, ludzi, których podziwiają. Następnie każdy uczeń chodząc po klasie w ciągu 5 minut stara się "przedstawić siebie" jak największej liczbie osób.
  4. Ćwiczenie "Zgadnij kto?" - każdy uczeń redaguje swoje ogłoszenie zaczynając się od słów: "Wybierz mnie na przyjaciela…". Nauczyciel wybiórczo czyta ogłoszenia, a klasa zgaduje, o kim jest mowa.
  5. Ćwiczenie "Udana grupa" - klasa dzieli się na 3-osobowe zespoły, które na kartkach wypisują cechy, jakie według nich powinna mieć udana grupa. Następnie zespoły łączą się po dwa i na drodze negocjacji uzgadniają cechy udanej grupy tak, aby wszyscy członkowie się z nimi zgadzali.
  6. Miniwykład na temat zasad podejmowania decyzji na drodze ogólnego porozumienia.
  7. Burza mózgów - każda z grup odczytuje, jakie cechy powinna mieć udana grupa i omawia, dlaczego są one ważne. Poszczególne cechy poddawane są dyskusji na forum klasy (gdy klasa się zgadza, wybrana cecha zostaje zapisana na dużym arkuszu papieru, który po zakończeniu zadania uczniowie podpisują i zawieszają w klasie).

 

Ewaluacja:

Każdy z uczniów zapisuje na kartce, co było dla niego ważne, co dowiedział się o swoich kolegach z klasy.

 

Opracowanie:

Anna Nawracaj

Małgorzata Baniak-Wątor