Cel główny:
Reintegracja uczniów w klasie. Budowanie wzajemnego zaufania i otwartości. Wyłonienie wizji "idealnej klasy".
Zadania:
Prowadzący:
- zna stopień integracji klasy po powrocie do nauki stacjonarnej i panującą w niej atmosferę;
- zna obszary, na które warto zwrócić uwagę w dalszej pracy z klasą.
Uczeń:
- lepiej zna swoich kolegów;
- ma większe poczucie bezpieczeństwa jako członek w klasie;
- potrafi nazwać wartości, które są ważne z punktu widzenia grupy.
Czas trwania: 2 x 45 minut
Metody i sposoby realizacji:
Miniwykład, burza mózgów, dyskusja, praca w małych grupach.
Materiały pomocnicze:
Kartki papieru, długopisy, duży arkusz papieru, pisaki.
Przebieg zajęć:
- Nauczyciel przedstawia cel zajęć, zawiera z uczniami kontrakt (np. nie przerywamy sobie, jesteśmy dla siebie życzliwi, nie oceniamy innych).
- Ćwiczenie "Chciałbym przedstawić…" - uczniowie w parach wypowiadają się na temat tego, co chcieliby, aby klasa o nim wiedziała. Następnie na forum każdy przedstawia swojego rozmówcę.
- Ćwiczenie "Karta danych osobowych" - uczniowie na kartkach wpisują sposób spędzania wolnego czasu, ulubiony kolor, potrawę, ludzi, których podziwiają. Następnie każdy uczeń chodząc po klasie w ciągu 5 minut stara się "przedstawić siebie" jak największej liczbie osób.
- Ćwiczenie "Zgadnij kto?" - każdy uczeń redaguje swoje ogłoszenie zaczynając się od słów: "Wybierz mnie na przyjaciela…". Nauczyciel wybiórczo czyta ogłoszenia, a klasa zgaduje, o kim jest mowa.
- Ćwiczenie "Udana grupa" - klasa dzieli się na 3-osobowe zespoły, które na kartkach wypisują cechy, jakie według nich powinna mieć udana grupa. Następnie zespoły łączą się po dwa i na drodze negocjacji uzgadniają cechy udanej grupy tak, aby wszyscy członkowie się z nimi zgadzali.
- Miniwykład na temat zasad podejmowania decyzji na drodze ogólnego porozumienia.
- Burza mózgów - każda z grup odczytuje, jakie cechy powinna mieć udana grupa i omawia, dlaczego są one ważne. Poszczególne cechy poddawane są dyskusji na forum klasy (gdy klasa się zgadza, wybrana cecha zostaje zapisana na dużym arkuszu papieru, który po zakończeniu zadania uczniowie podpisują i zawieszają w klasie).
Ewaluacja:
Każdy z uczniów zapisuje na kartce, co było dla niego ważne, co dowiedział się o swoich kolegach z klasy.
Opracowanie:
Anna Nawracaj
Małgorzata Baniak-Wątor