Uczniowie z dysleksją nie są jednorodną grupą. W zależności od charakteru występujących deficytów mogą mieć nieco odmienne objawy zaburzeń. Obraz trudności dziecka zależy od podtypów dysleksji, cech temperamentalnych, zdolności, jak i współwystępujących zaburzeń neurorozwojowych.
Dysharmonijny rozwój oraz zaburzenia związane ze współdziałaniem funkcji słuchowo-językowych, wzrokowych, ruchowych, zakłócenia lateralizacji oraz zaburzenia orientacji przestrzennej wpływają niekorzystnie nie tylko na opanowanie umiejętności czytania i pisania, ale powodują bardzo szeroki zakres symptomów trudności w uczeniu się (w zależności od rodzaju stwierdzonych zaburzeń) na różnych przedmiotach szkolnych. Należy to uwzględnić przy dostosowywaniu wymagań edukacyjnych w szkole.
Ogólne zasady pracy z uczniem z dysleksją:
- nieobniżanie ocen za niski poziom graficzny pisma, niską estetykę wykonywanych prac; odczytywanie nieczytelnych fragmentów sprawdzianu razem z uczniem;
- podczas oceny prac pisemnych - odrębne ocenianie merytorycznej strony pracy i poprawności pisowni, bez uwzględniania tej drugiej oceny w ostatecznej klasyfikacji;
- zezwalanie na korzystanie ze słownika ortograficznego podczas wykonywania prac pisemnych;
- w przypadku nieczytelnego pisma zezwalanie na wykonanie prac domowych na komputerze;
- ze względu na wolne tempo czytania lub/i pisania zmniejszenie liczby zadań (poleceń) do wykonania w przewidzianym dla całej klasy czasie lub wydłużenie czasu pracy (zwłaszcza na sprawdzianach); unikanie krótkich kartkówek;
- ograniczanie tekstów do pisania na lekcji do niezbędnych notatek, których nie ma w podręczniku; ew. przygotowanie dla ucznia gotowej notatki do wklejenia;
- w sytuacji nasilonych trudności zastępowanie sprawdzianów pisemnych sprawdzianami ustnymi;
- dawanie większej ilości czasu na wykonanie zadań wymagających czytania, unikanie czytania na czas oraz głośnego czytania na forum klasy;
- kontrolowanie stopnia zrozumienia tekstu i poleceń przy samodzielnej pracy ucznia;
- wspomaganie ucznia przez czytanie mu poleceń (także na sprawdzianach);
- przeznaczanie większej ilości czasu na pamięciowe opanowanie tekstu (np. wierszy, piosenek, słówek, regułek, definicji);
- odpytywanie z mniejszych partii materiału;
- przy wypowiedziach ustnych i pisemnych przeznaczanie większej ilości czasu na zastanowienie się, zebranie myśli i przygotowanie wypowiedzi;
- przygotowywanie pisemnych sprawdzianów w formie testów wyboru, zdań niedokończonych, tekstów z lukami;
- unikanie wyrywania do odpowiedzi - umożliwienie przypomnienia wiadomości, koncentracji, opanowania napięcia emocjonalnego często blokującego wypowiedź;
- wprowadzanie w nauczaniu metod angażujących jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, słuch), używanie wielu pomocy dydaktycznych, urozmaicanie procesu nauczania;
- pomaganie w rozwijaniu zainteresowań i rozpoznawaniu talentów, zdolności i pozytywnych cech ucznia w celu budowania pozytywnej samooceny ucznia.
Ponadto, na poszczególnych przedmiotach szkolnych (w zależności od stwierdzonych u danego ucznia deficytów rozwojowych), zaleca się:
Język polski
- nie wymagać, by uczeń czytał głośno przy klasie nowy tekst, wskazywać wybrane fragmenty dłuższych tekstów do opracowania w domu i na nich sprawdzać technikę czytania;
- ograniczać czytanie obszernych lektur do rozdziałów istotnych ze względu na omawianą tematykę, akceptować korzystanie z lektur w formie audiobooków/filmów/materiałów skróconych, jako uzupełnienie samodzielnie przeczytanych rozdziałów;
- częściej sprawdzać zeszyty szkolne ucznia, ustalić sposób poprawy błędów, czuwać nad wnikliwą ich poprawą;
- dać uczniowi czas na przygotowanie się do pisania dyktanda poprzez podanie mu trudniejszych wyrazów, a nawet wybranych zdań, które wystąpią w dyktandzie; można też dawać teksty z lukami lub pisanie z pamięci;
- błędów nie omawiać wobec całej klasy;
- w przypadku trudności w redagowaniu wypowiedzi pisemnych uczyć tworzenia schematów pracy, planowania kompozycji wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie); pomagać w doborze argumentów, jak również odpowiednich wyrażeń i zwrotów.
Język obcy
- indywidualnie omawiać błędy i zachęcać do autokorekty, np. przy myleniu znaczeń wyrazów podobnych brzmieniowo lub wizualnie, niepoprawnej wymowie i zapisie ortograficznym;
- nie obniżać ocen za błędy ortograficzne, interpunkcyjne, specyficzne błędy w pisowni i w wymowie;
- stosować uczenie wielozmysłowe, mnemotechniki, skojarzenia;
- wykorzystywać na lekcjach gry i zabawy językowe;
- w fazie prezentacji leksyki zwolnić tempo wypowiadanych słów i zwrotów, a nawet wypowiadać je przesadnie poprawnie;
- można pozwolić na korzystanie z dyktafonu podczas lekcji;
- w nauczaniu gramatyki można stosować algorytmy w postaci graficznej: wykresów, tabeli, rysunków;
- zwracać uwagę głównie na poprawną wymowę i konwersację;
- doceniać za wysiłek włożony w opanowanie języka, kłaść większy nacisk na wypowiedzi ustne.
Historia
- przeznaczać więcej czasu na pamięciowe opanowanie informacji;
- dzielić materiał na mniejsze części (możliwość zaliczania partiami);
- stosować mnemotechniki;
- dopuszczać możliwość korzystania z tablic chronologicznych.
Geografia
- dawać więcej czasu na udzielenie odpowiedzi, stosować przejrzyste mapy;
- uwzględniać pomyłki związane z orientacją przestrzenną: mylenie kierunków na mapie, współrzędnych geograficznych i stref czasowych - uczeń przy pomocy nauczyciela wskazuje na mapie wybrane punkty i odczytuje dane;
- wykorzystywać metody pomagające w orientacji w przestrzeni (np. rysowanie ścieralnym flamastrem po zafoliowanej mapie, składanie map pociętych na części);
- w przypadku trudności związanych z pisaniem prac, ocenianie na podstawie wypowiedzi ustnych.
Biologia
- przeznaczać więcej czasu na pamięciowe opanowanie informacji;
- dzielić materiał na mniejsze części (możliwość zaliczania partiami);
- kontrolować rozumienie schematów i wykresów podczas samodzielnej pracy z tekstem, pomagać w ich analizowaniu.
Muzyka
- pozostawiać więcej czasu na wykonanie zadań wymagających czytania i pisania nut;
- nie obniżać ocen za błędy i estetykę;
- oceniać za inne umiejętności, np. zaśpiewanie piosenki, objaśnienie treści, zilustrowanie jej obrazkiem;
- przeznaczać więcej czasu na opanowanie wzorców ruchowych przy odtwarzaniu rytmu;
- nagradzać za wkład pracy i wysiłek.
Plastyka, technika
- pozostawiać więcej czasu na wykonanie zadań wymagających pisania, rysowania;
- nie obniżać ocen za brak estetyki wykonywanych prac;
- nagradzać wkład pracy i wysiłek.
Matematyka, fizyka, chemia
- naukę tabliczki mnożenia, definicji, reguł, wzorów, symboli chemicznych rozłożyć w czasie, często przypominać i utrwalać;
- kontrolować rozumienie schematów i wykresów podczas samodzielnej pracy z tekstem, pomagać w ich analizowaniu;
- pozostawiać więcej czasu na wykonanie zadań wymagających czytania, kontrolować stopień zrozumienia treści zadań;
- nie obniżać ocen za błędy w zapisywaniu i odczytywaniu liczb i błędy w pracach pisemnych (np. mylenie cyfr podobnych graficznie i znaków matematycznych, opuszczanie i przestawianie szyku cyfr) lub prowadzących do niepoprawnych wyników końcowych, pomimo prawidłowego toku myślenia - zwracać na nie uwagę ucznia i ustalać sposoby korekty;
- utrwalać nawyk każdorazowego sprawdzania napisanych działań matematycznych;
- oceniać tok i poprawność logicznego myślenia, a nie tylko końcowe wyniki zadań;
- nie obniżać ocen za specyficzne błędy w odtwarzaniu figur, rysunków, wzorów wynikających z obniżonych możliwości orientacji i wyobraźni przestrzennej, trudności w rozumieniu pojęć geometrycznych i różnicowaniu kształtów, zmiany kierunków w rysunkach - zwracać na nie uwagę ucznia i ustalać sposoby korekty;
- pozwalać na wykonywanie działań na piśmie przy trudnościach z liczeniem w pamięci.
Informatyka
- pozostawiać większą ilość czasu na wykonanie zadań wymagających czytania;
- kontrolować stopień rozumienia poleceń;
- kłaść nacisk na praktyczną naukę, tj. nabywanie umiejętności związanych z obsługą programów komputerowych;
- nie obniżać ocen za specyficzne błędy związane z pisownią lub obliczeniami - zwracać na nie uwagę ucznia i ustalać sposoby korekty.
Wychowanie fizyczne
- pozostawiać większą ilość czasu na naukę ćwiczeń związanych z zapamiętaniem sekwencji ruchowych lub równoważnych oraz gier wymagających użycia przyborów (przeznaczać więcej czasu automatyzowanie się wzorców ruchowych);
- dzielić dane zadanie na etapy i zachęcać do wykonywania malutkimi krokami;
- nie krytykować, nie oceniać negatywnie wobec klasy;
- kontrolować rozumienie poleceń;
- ograniczać rywalizację (włączać do rywalizacji tylko tam, gdzie uczeń ma szanse);
- nagradzać wysiłek i wkład pracy, a nie wyniki;
- oceniać w stosunku do wyjściowego poziomu sprawności, a nie w stosunku do klasy lub norm wiekowych;
- umożliwić dziecku doznawanie radości związanej z aktywnością fizyczną.
Opracowała:
Bożena Zajdel - psycholog
Bibliografia:
- M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Różyńska (2007) Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
- M. Bogdanowicz, A. Adryjanek (2004) Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia: Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
- K. M. Bogdanowicz, G. Krasowicz-Kupis, D. Kwiatkowska, K. Wiejak, A. Weremiuk (2014) Czy moje dziecko jest zagrożone dysleksją? Warszawa: IBE
- https://www.ore.edu.pl/component/phocadownload/category/244-specyficzne-trudnoci-w-uczeniu-si?download=2860:dostosowanie-wymaga-edukacyjnych-dla-ucznia-ze-specyficznymi-trudnociami-w-uczeniu-si
- http://www.rey.edu.pl/publikacje/EdytaZapalska/PRACA%20Z%20UCZNIEM%20DYSLEKTYCZNYM.doc
Przydatne linki:
- http://www.ptd.edu.pl/
- http://www.ortograffiti.pl
- http://www.pearson.pl/angielski/konferencje-szkolenia/filmy-szkoleniowe-385/jak-pracowac-z-uczniem-dyslektycznym-3460.html
- https://www.youtube.com/watch?v=tDvFhA7i0qg&feature=youtu.be
- https://www.youtube.com/watch?v=tKJddNANgMQ&feature=youtu.be
- http://www.mnw.kuratorium.opole.pl/materialy_z_konferencji/praca_z_uczniem_dyslektycznym_matematyka.ppt